Tuesday, November 6, 2007

التاج اتمررلى

التاج ده اتمررلى من بنوته كل اللى اعرفه عنها ان اسمها شمس وانها شبهى شويه ..
:D:D
مش فى الشكل طبعا لانى مشوفتهاش ولا هى تعرفنى بس اعتقد فى بعض الازواق
المهم التاج عجبنى اصلا وفوجئت بيها بتمررهولى
نبتدى
كنت طالب شاطر في المدرسة؟
اه الحمد لله بس مش متفوقه يعنى اخرى الاولى على الفصل ومثلا الخامسه على المدرسه
حظى كان حلو كنت بتحط فى فصل اصلا مافيهوش ناس شاطره فطبيعى اطلع الاولى
:D:D
ايه كانت أحب مادة ليك في المدرسة و الكلية؟
بالنسبه للمدرسة طبعا العلوم والهندسه وقصة العربى الجميله
بالنسبه للكليه فكنت بحب
Aritificial intelligence , Netwoooooooork awiiiiii , Alogorithms
أكره مادة ليك في المدرسة و الكلية؟
بالنسبه للمدرسه طبعا طبعا التاريخ والجرافيا وبالذات الجرافيه بتاعت الرياح اللى معرفش جايه منين ورايحه فين
الكليه بقى كل مواد الرياضيات وبالذات
calculs
اللى هى التفاضل والتكامل ولما اقول تفاضل وتكامل يعنى فشل يعنى سقوط فيها سنتين يعنى دكتور يسقطنى عشان 3 درجات واحلى سلام للتفاضل والتكامل
كنت عايز تطلع ايه و انت صغير؟
الاول كان حلمى انى ادخل هندسه وابقى مهندسه معماريه وبعد كده حبيت العربى وبقيت اقوى فى كتابة الشعر حبيت ادرس حاجه لغه عربيه بس بما ان كل ده محصلش ودرست فى حاسبات فمتهيألى حلمى دلوقتى انى ابقى مصممة جرافيك ومواقع ان شاء الله
أغرب حاجة اتمنيتها هي إني ابقى؟
اغرب حاجه كانت نفس الحاجه اللى اتمنتها البنوته اللى مررتلى التاج ده وهى انى ابقى سواقة تاكسى لنفس سببها
عشقى للسواقه بس متفهمش ليه يعنى مانا كان ممكن اتمنى انى اجيب عربيه بس ده كان حلمى فعلا
اسم مدونتك؟
اسمها على اسمى
dinaomer
ولماذا اخترته؟
لانى وقت ماعملتها اصلا مكونتش اعرف اى حاجه عن عالم المودنين الغريب والممتع والممل احيانا بس كنت عاملاها عشان اصحابى بتوع الكليه لما نتخرج نكتب لبعض عليها مش اكتر
هل فكرت في اغلاق مدونتك؟ و السبب
الصراحه مفكرتش لانها مكانتش فى بالى الا من قريب بس ابتديت افوقلها كده واظبطها واحب اكتب فيها
صورتك فى المدونة رمزيتها؟
هى الصوره ليها معنى كبير اوى وغالى عندى جدا
كان فيه اختبار شخصيه على موقع من المواقع والاختبار كان بالانجليزى وبيطلعلك الرد بصوره ليك مش كلام ولما عملت الاختبار طلعت الصوره دى وانبهرت بيها جدا لانى حسيت انها انا
راسها راس ورده وده شيىء عجبنى الله اعلم صح ولا غلط
فستان ازرق وده اللون اللى بعشقه بعد اللون الوردى لون بلوجى وموبايلى
رفيعه زيى وانا اعشق الرفيعيين مش لانى منهم بس بحمد ربنا بجد ان ده جسمى وبحب الرفيعين جداااااا
وفى الاخر قاعدة القعدة اللى انا ساعات بقعدها لما بكون محتاجه افكر او اهدا وهى قعدة اليوجا البسيطه
أحلى جملة قيلت لك في وصف مدونتك؟
والله مش فاكره ان حد وصفها اصلا بس اصحابى قالولى اول لما عملتها انها حلوه بس
التعليقات بالنسبة لك. أهميتها؟
مهمه جدا جدا بس لما تكون من ناس انا اتمنى ردهم عليا طبعا الباقيين يهمونى ويشرفونى بس فيه ناس ببقى مستنيه كلمه منهم بس
منهم البنوته اللى مررتلى التاج ده وناس تانيه
ما احلى بوست كتبته ضع اللينك واذكر لماذا؟
احلى بوست لسه مكتبتهوش لسه هكتبه ان كان ليا عمر ان شاء الله وهيكون عن دراسه الاستاذ نبيل فاروق عن الحب فى الكتاب المشترك لسبع من كبار الكتاب واسمه "7 الوان من الحب" وكلام الاستاذ نبيل فهمنى حاجات كتير اوى مكونتش فاهماها عن الحب
احلى مدونة قريتها؟
مدونة شمس الزناتى شدتنى جدا لانى كان بقالى كتير مشوفتش ناس كده عندها قضيه ومؤمنه بيها رجعنى لايام زمان ايام افلام الثوره والدفاع عن البلد ضد الاحتلال بس هو من فريق المظاهرات والمنشورات السريه مش من الظباظ الاحرار
كمان مدونة
منتهى الجرأه منتهى الجمال منتهى الحب للحياه
مع تحفظى عليها فى حاجات كتير بس بعشقها
المدونة وصاحبتها وهى اصلا متعرفنيش بس انا متعوده تقريبا على انى اعرف الناس من بعيد واراقبهم واحبهم من غير مايعرفونى اصلا
حتى جربو تدخلو المدونة بتاعتها واسمعو الاغنيه اللى حاطها بجد متميزه فى كل حاجه
منتهى الجرأه والرومانسيه والحب العميق الواعى المتفانى الثائر الهائج دائما
اعتقد انى اذا عرفتها عن قرب هتعلم منها حاجات كتير هتفدنى اوى فى حياتى بس هى متعرفنيش بردو
:D:D
حد قل ادبه فى التعليق وعملت ايه؟
الحمد لله لأ محصلش لانى مش بحاول اكتب اى مواضيع تستفز القارىء الوقح يعنى كلامى عام وبسيط
ايه اللى هيحصل لايميلك لما تموت؟
والله حسب اذا مت قبل خطيبى وجوزى ان شاء الله يبقى اكيد هو هيحافظ عليه عشان ذكرى منى اذا مت بعده لا قدر الله الايميل هيقع ويتنسى زى صاحبته
اديت الباسوورد قبل كده لحد؟
كتيييييييييييييييييييييييييير
:D:D
انا كنت زمان مش بفترض سوء النيه من حد خاااااالص يعنى بقول انى اذا اخدت باسوورد اى حد كبيرى افتح الماسنجر اتفرج على النيك نيمز بتاعت الناس اللى عنده وهخلع وعلى الاساس ده اديت الباسوورد بتاعتى لناس قبل كده وللاسف مطلعوش زيى وعملو بيها حاجات ضرتنى
اسمى؟
كل ده ومعرفتوش
اسمى دينا
اسم الدلع المشهوره بيه وسط اصحابى؟
بوكى او دندن او دودو او دودا لكل حد اسم بينادينى بيه
مجال دراستى؟
اللى المفروض انى خلصته هو حاسبات ومعلومات يعنى اوعى وشك هندسة كمبيوتر وبرمجه لا احبها ولا افقه فيها اى شيييييييييييىء
شخصيتك نوعها ايه؟
صعب ان حد يعرف وفيه ناس بتعيش وتموت وهى متعرفش
بس عموما كان موضوع هعمله عن الابراج مش ايمانا منى بيها اطلاقا بس كل كلام البرج بتاعى متفصل عليا ومافيهوش ولا سطر غلط ولا سطر زياده ولا سطر ناقص كأنك دكتور نفسى حلل شخصيتى وبيقولهالى
بالمناسبه انا برج القوس
برج الرومانسيه خارج نطاق الزمان والمكان
مودك ايه؟
حسب بردو يعنى اوقات احس انى عايزه افرفش واضحك وساعات احس انى محتاجه انى اتكلم كلام عقلى ومنطقى واناقش حاجه معينه مع احب الناس ليا
ساعات ابقى عايزه انزل وسط البلد ومحلات وانوار ودوشه وعالم مش بتنام والاغلب الاقينى قدام كورنيش النيل وفى منتهى سعادتى
بتعمل ايه فى وقت فراغك؟
والله متوزع مابين الكمبيوتر وله طبعا النصيب الاكبر والتليفزيون احيانا وكتبى لما اكون مشتريه كتاب جديد مش بهدا الا لما اكون قريته وخلصته
يعنى وكمان ممكن اخرج
الاكلة المفضه؟
ده سؤال بردو الناس كلها عارفه
:D:D
طبعا طبعا طبعا طبعا طبعا
البـــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــتـــــــــــــــــــــــــزا
وجميع انواع المعجنات والمكرونه الاسباجتى
باختصار اى اكله ايطاليه الاصل تجدنى هناك
:D:D
ملحوظه مهمه اووووووووى
تصدقو دى كمان مكتوبه فى صفات البرج بتاعى
مش قلتلكو بالملى انا
السفر بالنسبه لك؟
المتعه والحريه اللى بحس كتير انى مفتقداها
صفات اخدتها من بابا؟
اصرف ما فى الجيب ياتيك ما فى الغيب .. للاسف :)
صفات اخدتها من ماما؟
حبها للابتكار والتفكير والنظره العميقه للامور يعنى الذكاء عموما
اكتر 6 حاجات بكرهها؟
الكدب
الخيانه
الكفر بالله او الرسول
الافلام الرخمه
المصارعه
الانتظار
الشغل بالنسبه لك؟
الشغل هو تحقيق احلامى ولو البعض او الصغير منها والاحساس بذاتى كفرد وليس كمرأه
الكمبيوتر والنت بالنسبالك؟
احساس بالرفاهيه وانى دائما سوف اجد ما افعله
تمرر التاج لمين؟
امممم خلصنا
طيب امرره بقى للناس دى
روبى
"لانك قلتى انك بتحبى التاج اوى ياريت الحب ده نصه كان لـــ ... "
شمس الزناتى
"اذا وقتك يسمح ياباشا "
عايشه وخلاص
"معرفش هيوصلها ازاى بس هحاول"
حاجات ملخبطه جوايا
"ياريت اعرفك اكتر"
الشاعر
"ليك يوم يا باشا"
فيه واحد ه نفسى امررهولها بس مش فاكره بلوجها
هحاول افتكر وابقى اعدل البوست واضيفها
سلاموز بالموز

24 comments:

حدوته مصرية said...

تقريبا اول مرة اجيلك بس اجاباتك لذيذة

تحياتى

dr. muhammad said...

فعلا اجاباتك لطيفة جدا ...و الظاهر كل اصحاب عايشة و خلاص دمهم خفيف زيها ..مانا شفت اللينك بتاعك عندها ...تصدقى كمان فيه حاجات كتيرة مشتركة بيننا ..خصوصا حب البيتزا و حكاية اصرف مافى الجيب ...هههههههه

د / محمد

ابن رشد said...

مرسى اوي اوي على تمرير التاج
و على فكرة انا مش بتاع منشورات و لا مظاهرات بس انا صاحب قضية


و على فكرة اجاباتك لذيذة

SaSo said...

انتى منتقبه؟

dreaming pocky said...

محمد ياسر
ميرسى على مجاملتك وان شاء الله تكون عجبتك المدونة ونشوفك كتير

dreaming pocky said...

د/محمد
الله يخليك ده بس من زوقك بس تصحيح لكلمه .. انا مش صاحبه عايشه وخلاص انا اتمنى طبعا بس انا مجرد متابعه لمودنتها بس هى متعرفنيش واول مره تدخل وتكتب عندى هى المره ده
ميرسى على تشريفك والمره الجايه هعمل موضوع عن البيتزا
:D:D

dreaming pocky said...

الزناتى
يازناتى انت والشاعر فاهمنى غلط تمااااااماااااااا
انا اذا مش مقتنعه بارائك كنت دخلت مودنتك مره وخلعت انما انا دخلتها مره ايام ماكنت لسه منزل مواضيع الشعر الرومانسى بتاعك بتاع
وماذا بعد اللقاء
شوفت انا فاكراه وانا مقتنعه بيك جدا وبالكلام اللى بتكتبه كمان موضوع الاقصر عرفته من مدونتك ورديت عليه ودورت فى جوجل فعلا عشان اتأكد بنفسى من كلامك يعنى انا مش ضدك ولا ضد كلامك بس اسمحلى فى الاخر بنقول ...
كــــــــــلام
انا بحب كل ذره فى تراب مصر ونفسى تبقى احسن بلد بس عمره ماهيحصل بالمهاجمه الدائمه والشرسه على الحكومه
ياجماعه فى احسن عصور مصر ايام الراحل مثلى الاعلى جمال عبد الناصر والرئيس السادات كان فيه ظلم بردو وكان فيه ناس بتترمى فى المعتقل لحد ماتموت وتتنسى كل ده فى كل الدنيا وفى كل مكان وانت بتحكم شعب حوالى 80 مليون مستحيل هترضى ال 80 كلهم
الحكومه زفت ومافيش رقابه عليها من اى نوع وولاد ستين فى سبعين بس هنعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
سهل جدا انى اجيب صور من امثلة
الحريه لايمن نور
والحريه للصحافه
وحقوقنا فى الاقصر
وحقنا وحق الاهلى اللى ضيعه الحكم فى مباراة النهائى مع النجم
"جول تسلل واااااااضح وضربتين جزاء ده بخلاف الفاولات"
بس وجهة نظرى هل ده حل؟؟؟؟
ياريت وجهة نظرى تكون وضحت للجميع اناولا بنت مبارك ومتخفيه ولا حليفة عمنا نظيف انا زيكو بس ممكن واقعيه شويه

كلمه اخيره ليك يازناتى لما بقول انك مظاهرات ومنشورات فده مجرد تشبيه مقصدش بيه اى اهانه ليك من اى نوع انا اقصد تشبيه حب للبلد وثوره ومدونتك مليانه شعارات وصور وحب البلد من قلبك فعلا فشبهتك باللى كانو ايام الانجليز بيضحو بحياتهم عشان بس يوصلو شوية منشورات لمكان معين
ده كان قصدى
والضباط الاحرار هما اللى نفذو من غير مظاهره ولا منشور

على فكره انا كنت هرد على كل الناس فى رد واحد بس وانا برد عليك لاقيت الرد كبير فقلت اوزعهم
ياريت تكون وجهة نظرى وصلتك ووصلت لكل اللى قرا كلامى ده

اتمنى اشوفك عندى تانى ان شاء الله

dreaming pocky said...

اخيرا وصلتلك
ملاكى ســــــــاســــــــــو

معلشى واحده اقتحمتك فجأءه بس اهو بقى
تصدقى اخر واحده كنت اتخيل انى الاقيها عندى
موضوعك الاخير يهبل ورجعتى كمان الاغنيه التحفه عارفه لما بدخل مدونتك بحس ان الجو دفا اووووووووووى

المهم نيجى لسؤالك
ايوه ياستى انا منتقبه الحمد لله وصورتى اللى انا حاطاها جنب عبير " الحصانه اللى واقفه جنبها"
:D:D

اتشرف بجد بمعرفتك اكتر انا اصغر منك اه بس الحمد لله يعنى الدنيا اخدت وادت معايا كتير فتلاقينى يعنى مش غرور بس ممكن اكون فى المسائل العاطفيه عندى نضج مبكر
جربينى بس :D
المهم نورتينى بجد ياجميله واتمنى اشوفك كل يوم حتى تقولى صباح الخير وتمشى

انا قلت ارد على الناس بعد ما اهدا شويه ودماغى ترجع تانى لانى مصعوقه من ساعة ما الماتش خلص
حسبى الله ونعم الوكيل فى اللى ظلمك يا اهلى

اهلااااااويه حتى النخاااااااااااع

سلاموووووووووووووز

NeRmeeN said...

اخيرا لاقيت اهلاوية دمها محروق زيى :( :(

شوفتى اللى حصل...حسبى الله و نعم الوكيل :(

كان نفسى اول زيارة ليكى تكونى تهنئة للاهلى:(
بس معلش
اجاباتك لذيذة و متزنة.



تحياتى ليكى يا جميل:)

SunShine said...

=) thnx alot dina! sry for my l8 visit but colg is really killing me and i;m barly find time to sleep and eat =( wish me luck...

it's gr8 to know tht u wanted to be a taxi driver too lol...i feel it's a cool job...u go to diff places and chat with passengers...go to a story for another...it means alot to me...

and hope to get to know u better...we tab3an ana leya el sharf eny tedefy my blog =)

thnx alot sweetie

Dr. Muhammad said...

مع خالص الاسف للاخوات دينا و نرمين وكل الاهلاوية ...انا والله اهلاوى اكتر و اقدم منكم بكتير جدا ...لكن اللى حصل امبارح نتيجة اخطاء مستمرة من فترة طويلة لكن الفوز بالبطولات بيغطى عليها ...الاهلى ياجماعة محتاج تعاقدات جديدة قوية تسد العجز فى اكتر من مركز ...اداء الفريق سىء جدا من ساعة مارجعوا من اليابان السنة الماضية ...التحكيم وحش صحيح وظلمنا رايح جاى ...لكن لو الفريق فى حالته ماكانش يدور على المبررات دى ..خيرها فى غيرها ..والخوف انم ده ياثر على المنتخب فى البطولة العربية و الافريقية ...ربنا يستر

محمد رياض

مهندس مصري بيحب مصر said...

شخصيتك كما تبدو من التاج شخصية جيدة
و الإجابات لذيذة فعلاً بطعم البيتزا
هارد لك للأهلي
ربنا يستر في اللي جاي

ابن رشد said...

على فكرة يا جميل انا قريت ردك الرقيق و عارف احساسك كويس و مزعلتش من اي حاجة و عارف قصدك و وطنيتك بس انا بتكلم عن القراء اللي ممكن يخدوا الشخصية من وصف في كلمتين دون التحقق

kikooooooooo said...

ديه أول مرة أزورك وان شاء الله ماتكونش الأخيرة
بس بجد أنا بحب أقرا التاجات اللي بتيجي عند الناس عشان أعرفهم دماغهم ماشية ازاي عشان كده مش بحب أجاوب علي تاجات عشان مش بحب حد يعرفني من جوه
برجي معقد نفسيا للأسف
بس بجد إجاباتك عجباني جدا وداخلة دماغي كمان
بس بقي اللي مش عاجبني في الحوار ده كله
إني اكتشفت حاجة لم أكن أتوقعها

إنك أهلاوية للأسف
ومعلش راح عليكوا الكاس المرة ديه بس خلوا بالكوا لأنه هيروح علي طول والأهلي علي فكرة ما اتظلمشي ولا حاجة والكاس ده مش بتاعه حقيقه

ديه كلمة حق وكنت لازم أقولها

معلش طولت عليكي عشان أول رد ليا عندك بس وسيبك من الأهلي ده وزملكي ههههههههههههههه

كان معكم ..,
كيكوووووووو

dreaming pocky said...

nermeen @
اه يابنتى والله الواحد كان هيطق مش زعلان بس يعنى تخيلى الاهلى ماسك الماتش من اوله وفى الاخر تبقى النتيجة كده لأ وكمان لينا ضربتين جزاء العالم كله بيقول انه اذا حطم بطيخه كان شافهم وحسبهم تخيلى اذا واحده بس كانت اتحسبت كانت غيرت الماتش كله
يالا قدر الله وماشاء فعل واهى بطوله من ضمن البطولات مش هتنقص من الاهلى اى حاجه


@ sunshine
nawarteny ya shamosa ana kaman ba7eb el lon el pink moooooooot we rabena yewafa2ek ya rab we tet7'aragy be ta2deer 3aly
nawarteny ya amary

@ dr muhammad

والله كلامك كله صح ميه فى الميه يادكتور الاهلى محتاج دم جديد عشان ينشطه ويرجعله تألقه كمان محتاج طريقة لعب جديده غير النمطيه اللى هو ماشى عليها
بس محدش يقدر ينكر فى العالم كله اننا لينا ضربتين جزاء ضايعيين كانو كفيليين انهم يجبولنا الكاس
ميرسى على زيارتك وشرفتنى


@ مهندس مصرى
نورتنى يا بشمهندس ميرسى على زوقك وشرفتنى


@ sham
الزناتى خليفه
:D:D
خلاص بقى مافيش بينا نورتنى وشرفتنى والكلام القديم ده
مدونتك ياباشا وقت ماتحب تدخل


@ kikotalaat
ورتنى بردو برغم انك مش اهلاوى بس الدين لله والوطن للجميع
:P
بص من طلامك شكلك زملكاوى هما اللى بيكرهونا اوى وواضح طبعا بس على فكره الاهلى كان يستحق الكاس بشهادة كل المحللين حتى التوانسه نفسهم قالهم كده متهيالى الاغلبيه اصدق
شكرا لتشريفك ليا وتشرفنى فى اى وقت

SunShine said...

ma3le3lesh ya gamela hs2lek 7aga hwa el o3'neya beta3et ceramic cleopatra deh gebteha menen la2ny bamooooot feha we kont badwar 3aleha we fre7t awi lama la2etha 3andek =D

dreaming pocky said...

shamosa
:D:D
bardo bet7ebeha zayee

great

bossy el song 3andy harfa3halek we adeky el link 3ala el mail aw el blog beta3ek ok?
see u kteer 3andy

salam

Rehab Mostafa said...

ربنا يخليكي يا دينا على التاج بس بصراحه أنا سرقته قبل كده من بلوج أحمد بس كان نصفه
http://re7abmostafa.blogspot.com/2007/09/blog-post.html أنا هجاوب على النص الاولاني بقى :D

الاجابات بتاعتك حلوه أويي وخصوصاً المواد اللي بتكرهيها
قوليلي يا دينا ايه سر كرهك للتفاضل والتكامل :D:D:D:

SaSo said...

انا بردو استنبت زوبعة الاهلى دى تخلص وأرد,اصل انا بصراحه بصراحه يعنى وحده من الناس اللى بتفرح جدااااااااااا لما الاهلى يتغلب
لا موش زملكاويه ولا بطيقه هو كمان
بس بفرح جدا لما الاهلى يشيل,معرفش ليه رغبه ساديه ان مصر كلها تبات متنكده
نياهاهاهاهاااااا
وبردو الكوره مكسب وخساره موش مكسب بس وهى فرصه لذيذه لأخوانا بتوع"نادى القرن,والاهلى نادى عريييييييييييييق" والكلام ده

بس قوليلى بأنهى منطق يبقى صوره عبير باينه وانتى لا؟

dreaming pocky said...

ليه كده بس زعلتينى بقى تفرحى فى مصيبة الاهلى اللى بيمثل مصر ده كان وقتها يابنتى بيلعب باسم مصر والمكسب كان لينا كلنا مش ليه لوحده
بالنسبة بقى لموضوع عبير
:D:D
شكلك بتخبطى فى الحلل
:D:D
عموما لما نتقابل على الماسنجر ان شاء الله هقولك بانهى منطق
سلام ياقمر

muhammad reyad said...

فينك من زمان يا دينا ؟؟؟ وحشتينا ..اتمنى غيابك يكون سببه خير ...يا رب ...طمنينا عليكى

amr said...

دينا رجب عبد القادر عمر ...

دينا بتقولي أن أول حاجة بتكرهيها في الستة هو الكذب ...
طبعا عارفة إن دي أول كذبة ...

يااااااااااااااه ... عارفة ان فات كتير اوي من ساعة اخر مرة اتكلمنا فيها ..
افتكرتيني و لا لاء ...

بالمناسبة انا قربت أخلص جيش لو تحبي تباركيلي ..
رقم موبايلي كمان لسا زي ما هو

amr said...

نسيت أقولك سلميلي علي اخواتك الصغيرين لما يجولك في الحلم ...

سلامووووووووووز

dreaming pocky said...

نشرفنا يا عمرو ومبروك مقدما على انك قربت تخلص جيش بس انا مسميش زى مانت كاتب اساسا
:D:D
انا اسمى دينا واسم بابا عمر مافيش حاجات فى النص متهيألى انت غلطان فى العنوان بتاع البلوج

عموما شرفتنى